Roadmap naar strategisch LinkedIn beleid +Vijf tips

linkedin strategie

Roadmap naar strategisch LinkedIn beleid +Vijf tips

19 augustus 2017 Linkedin 0 Comments

Veel MKB bedrijven en adviesorganisaties zoals advocatenkantoren en accountants worstelen nog met LinkedIn. Want wat kun je er nu precies mee bereiken? Moet je daar nu wel strategisch naar kijken? Is het alleen een marketing of zo je wilt een Business Development ”dingetje” of alleen voor HR? Van wie is dat LinkedIn profiel eigenlijk? Van de werknemer of van het bedrijf? Op LinkedIn: ieder voor zich en/of gecoördineerd als organisatie? Het blijft onwennig voor directie, marketing, sales en hr om dit gezamenlijk op te pakken. Terwijl strategisch LinkedIn beleid voor ieder businessonderdeel een nieuwe wereld aan opportunities biedt. Is het je er niet-in-verdiepen dan nog langer een optie?

Reisje LinkedIn, individuele- of groepsreis?

LinkedIn is nog voor velen een individuele ontdekkingsreis. De een ervaart het als een Vrij-Uit-reis door het Toscaanse landschap, de ander als een barre voettocht door de rimboe. Telkens stuit je weer op iets nieuws. Interessant, mooi, lastig of misschien wel bedreigend? Kortom een avontuur en continue uitdaging. Waar je soms als professional wel een reisbureau of gids bij kan gebruiken.

Maar hoe werkt dat als je gezamenlijk, vanuit het bedrijf een reisje LinkedIn naar ”online” wilt maken? Dan komen er vragen naar boven als wie is de organisator en wie is verantwoordelijk? Wie zijn de deelnemers? Gaat iedereen mee? Is dat wel nodig? Reizen we ieder individueel of boeken we als groepsreis? Toch zeker wel naar het zelfde doel?

Wie trekt de kar: MT, Marketing, Sales of HR?

Management Team

Idealiter zou je zeggen dat zo’n groepsreis vanuit ”de top” wordt geïnitieerd. Strategisch vanuit een visie die wordt vertaald naar beleid. Want met zo’n reis naar de online wereld kom je in een geheel nieuw gebied. Met kansen en bedreigingen. Zoals een nieuw werkveld, wellicht een nieuwe markt of een serieuze opportunity waar de concurrentie ook plannen mee heeft? Moet je daar niet een integraal strategisch LinkedIn plan voor ontwikkelen?

Daar wil je wel even over nadenken. Samen, binnen het MT. Want hoe wordt hier eigenlijk vanuit onze verschillende businessdisciplines naar gekeken? Is LinkedIn een bedreiging of biedt het juist kansen? Het lijkt verstandig om als CEO of MT-lid hier eens intern over te ‘’sparren’’. Bijvoorbeeld met Marketing, Sales en Human Resources.

Marketing

Als marketeer loop je voorop als het om marktverkenning en nieuwe kansen gaat. Je ziet dan ook de mogelijkheden. Maar gaat het je gemakkelijk af om de ‘’mindshift’’ te maken van traditioneel offline naar online en beide werkvelden met elkaar te integreren? Trouwens, is het eigenlijk wel iets dat alleen ‘’Marketing’’ aangaat?

Sales

‘’Sales moet gewoon verkopen’’…. Investeren in tijd die niet direct tot resultaat leidt is weggegooid geld. Maar als je je realiseert dat (niet voor niets) in mei 2018 nieuwe privacy wetgeving effectief wordt, dan is het toch verstandig om het nieuwe speelveld van social selling goed te kennen? Is die investering in nieuwe verkooptechnieken via LinkedIn dan niet heel actueel?

Human resources

De rol van HR wordt steeds belangrijker. Het aantrekken en binden van de juiste mensen is meer dan ooit een kwestie van cultuur en communicatie geworden. De ‘’Millenials’’ vormen straks in 2020 46% van de werkende bevolking; volwassenen die zijn opgegroeid met transparantie, het ontwikkelen van zelfbewustzijn en ook met social media en dus LinkedIn. Ze hebben hun eisen. Lees het artikel eens van Lisa Earle Mc Leod. Zijn eigentijdse corporate- en personal online branding, samen met recruitment, dan niet een vereiste om aan de goede mensen te komen?

Integrale LinkedIn strategie

Iedere businessdiscipline met haar professionals, heeft met social media en specifiek met LinkedIn, te maken. Is het niet vanwege maatschappelijke ontwikkelingen, dan wel vanuit specifieke businessveranderingen zoals

  • de noodzaak om te acteren op nieuwe markten,
  • verkoop via eigentijdse social sellingtechnieken,
  • online ambassadeurschap,
  • corporate branding via de inzet van medewerkers,
  • een transparante werkomgeving of
  • geavanceerde recruitmenttechnieken.

Als je dat weet, kan je dan überhaupt nog verder zonder daar integraal naar te kijken en daarop per businessdiscipline een LinkedIn strategie voor uit te stippelen? Om dat vervolgens te concretiseren in een pragmatisch plan?

LinkedIn is veel meer dan een tooltje. LinkedIn en al haar online businessmogelijkheden verdienen een strategisch LinkedIn beleid. Dat start onder verantwoordelijkheid van de CEO. Vind je dit interessant? Lees dan ook een van mijn laatste blogs over moderne bedrijfsvoering en de rol van LinkedIn

  1. Start met een verkenning naar de online wereld. Want wat is dat nu eigenlijk? Maak een SWOT-analyse
  2. Begin met denken over je eigen individuele online propositie; belangrijk voor online ambassadeurschap. Jouw betekenis is onderdeel van de propositie van de totale organisatie.
  3. Ga dan aan de slag met je LinkedInprofiel waarin je online propositie krachtig naar voren komt. Welke waarde voeg jij toe aan stakeholders?
  4. Laat mensen vanuit hun eigen bedrijfsdiscipline nadenken over de kansen en bedreigingen. Formeer een werkgroep voor visieontwikkeling. Coördineer. Ontwikkel gezamenlijk gedragen strategisch LinkedIn beleid.
  5. Vergeet niet de ”social media policy” die geldt voor deelnemers van de gehele organisatie. Meet activiteiten en resultaten. Deel die binnen de organisatie.

floris ten kate, linkedin specialistOver de auteur Floris ten Kate

Mijn rol van LinkedIn Business Coach vul ik in vanuit een jarenlange ervaring binnen reclame- en marketingomgevingen. Voor het grootste gedeelte als ondernemer/consultant binnen BtoB omgevingen, waar het meer om feiten gaat en minder om de humbug. Daarbij was het altijd weer een uitdaging om voorkeur te creëren. Dat zelfde doe ik sinds 2008 met nog meer passie in mijn nieuwe rol. Aangepast aan de dynamiek van de tijd. Ik zag al snel in dat LinkedIn bijzonder is vanwege de nieuwe mogelijkheid om corporate en persoonlijke businessdoelen gezamenlijk te laten optrekken. Personal branding is daarin een belangrijke component. Graag kom ik hierover met je in gesprek; in de fysieke wereld of direct online. Ik ben eenvoudig te bereiken via mijn contactgegevens of via 0653 602424



Tags


Word jij ook online ambassadeur van Orange Dolphins?

Spreekt bovenstaande blogpost je aan? Dan kun je die kennis
delen met je netwerk. Daar help je anderen mee, jezelf en ons.
Dat kun je eenmalig doen maar je kunt nu ook online ambassadeur worden.

Ja ik word online ambasadeur!

Toon buttons
Verberg buttons